Friday, October 10, 2008

KEMANA MENGHILANG ?

Alhamdulillah ... syukur pada Allah kerana diberi kesempatan untuk menghirup udara segar di dunia ini lagi.

Masuk hari ini dah 4 hari aku bekerja. Ramai penghuni2 sudah pulang untuk mulakan tugas masing2. Klu tak silap aku, hampir kesemua penghuni dah balik dari berhari raya di kampung. Aku mula bertugas pada 07hb Okt selepas 9 hari bercuti raya. Hehehe. Best raya kat kg. Rasa malas aje nak keje ....!

Pada hari Isnin (6hb Okt) aku p ke surau, aku perhatikan tak ramai jemaah yang datang. Itupun selepas aku melaungkan azan. Dari maghrib (aku sampai rumah jam 6 ptg pd 6hb tu) sampai ke Isyak hanya 3 org aje yang solat di rumah Allah. Pada keesokkan harinya pun sama juga. Aku fikir mungkin penghuni penat berhari raya kot. Tak apela. Tapi sehingga aku tulis post ni pun rupanya tak ramai yang datang ke surau.

Mungkin latihan semasa Ramadhan dahulu tak dibawa ke Syawal. Alangkah ruginya kita. Dah practise sungguh2 dgn solat Isyak dan terawih secara berjemaah ... masuk saje Syawal latihan tersebut tidak digunakan. Masa Ramadhan dulu, para penghuni berlumba2 datang di awal pagi siap azan subuh lagi. Sekarang mana perginya ? Masa Zohor … tuhhhh dia …. Ramainyer …. Siap tadarus Al-Quran lagi. Masa Asar pun sama. Sekarang kemana menghilang ? Masa maghrib pun ramai kengkawan yang datang untuk berbuka posa, tapi masuk saje Syawal, dah mula sibuk dengan kartun doremon. Dulu masa Ramadhan, solat isyak dan Terawih hampir penuh satu saf (lebih kurang 50 jemaah), tapi sekarang nak dapat 4 -5 org pun payah. Sekarang ni pulak kalau subuh ….. dapat 2 orang pun dah kira baik.

Alangkah bagusnya kalau Allah ciptakan 12 bulan tu hanya bulan Ramadhan. Aku gembira pada bulan Ramadhan yang lalu kerana rumah Allah ramai pengunjungnya dan aku kembali sedih kembali kerana rumah Allah kembali kosong.

Jangan lupa program mulai 14hb Okt 2008.

Selasa mlm Rabu - Kuliah Maghrib oleh Ust Rosli (Kitab Fekah Mazhab Syafie)
Rabu selepas Asar - Talaqi Al-Quran bersama Ust Ali Badri Al-Hafiz
Rabu mlm Khamis - Kuliah Magrib oleh Ust Yusnizan (Sirah Nabi)
Khamis mlm Jumaat - Yassin dan Tahlil.

Wahai para sahabatku ... jom la kita imarahkan rumah Allah kita.

Jom .. pakat2 kita p surau/masjid.

No comments: