Sunday, December 7, 2008

RUKUN KE 10 - MEMBACA TASYAHHUD PADA DUDUK AKHIR RAKAAT

Drpd Ibnu Mas'ud r.a.:-

Apabila kami bersembahyang bersama-sama Nabi s.a.w., kami berkata sebelum difardhukan tasyahhud ke atas kami): "Salam sejahtera ke atas Allah sebelum para hamba-Nya, salam sejahtera ke atas Jibrail a.s., salam sejahtera ke atas Mikail a.s, salam sejahtera ke atas si fulan. "Apabila selesai sembahyang, Rasulullah menghadap mukanya kepada kami lalu bersabda: Sesungguhnya Allah itu adalah Tuhan yang bersifat dengan al-Salam. Apabila seseorang kamu duduk dalam sembahyang maka hendaklah dia membaca "Attahiyyat".


Kita lihat pula perkara-perkara yang perlu diambil perhatian ketika membaca Tasyahhud.
  1. Kita mesti dengar bacaan yang kita lafazkan semasa membaca Tasyahhud (bagi pendengaran yang normal)
  2. Bacaan mesti berturut2 (bersambung2). Jika di antara ayat2 tersebut diselangi dgn diam yang pjg atau zikir yg lain maka bacaan Tasyahhudnya batal dan wajib diulangi.
  3. Membaca dalam keadaan duduk, kecuali jika uzur, maka harus membacanya dalam keadaan yang dibolehkan.
  4. Bacaan Tasyahhud mestilah di dalam bahasa Arab. Sekiranya tidak mampu, maka hendaklah diterjemahkan dlm bahasa yg dikehendaki. Tapi macammana pun ia tetap wajib mempelajari bacaan tersebut dalam bahasa arab.
  5. menjaga makhraj (tempat keluar huruf) dan segala syaddah (sabdu) ketika membacanya. Sekiranya berubah makhraj atau salah menyebutnya sehingga mengubah maknanya, maka batal bacaan dan wajib diulangi semula. dan
  6. Kena baca sepertimana yang diajarkan oleh Rasulullah s.a.w.

No comments: