Thursday, July 31, 2008

SYUKUR

Sebagai seorang hamba yang sempurna sifatnya kita wajib bersyukur kehadrat Allah swt jika dibandingkan dengan orang lain yang kurang sempurna sifatnya. Tetapi harus diingat bahawa semuanya hak Allah yang boleh diambil bila-bila masa sahaja. Jadi kita harus redha dengan ketentuan ini. Dalam keadaan yang cukup sempurna inilah, seharusnya kita menggunakan sepenuhnya untuk meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kita kepada pencipta kita.

Bila bercerita tentang kesempurna fizikal ini, teringat aku akan kisah seorang sahabat semasa aku bekerja di Bangsar. Biar aku namakan dia Zul aje. Berusia di awal 20an, si Zul ni berjalan menggunakan tongkat. Diawal usia remaja Zul mmg kaki rempit. Pantang jumper peluang .... mesti rempit punyer. Tapi pada masa tu, bab-bab solat ni kurang skit. Ada masa buat, ada masa tidak. Tapi lebih banyak tak buat daripada buat kata si Zul. Mula merempit seawal usia 18thn (kira2 dah 5 tahun le dia ni merempit). Payah nak tinggalkan kerjaya mencabar ni. Bole tido atas motor... angkat roda depan .... ishhhh bak kata cam2 bole buat.

Nak dijadikan citer, malam tu dia dah salah rempit. Dia rempit dgn polis. Lari punyer lari ... tup2 sedar atas katil spital. Perlahan-lahan Si Zul tarik selimut yang menutup kakinya. Paham2 aje la ... terus dia meraung. Sebelah kaki dah tak berfungsi. Puas la dia menangis (masa tu la dia nangis, masa rempit dia ketawa).

Menyesal punyer menyesal ... terdetik hatinya bila mengenangkan semuanya hak Allah. Suratan dan ketentuan yang kena terima. Kadaq dan kadar Allah. "Tapi alhamdulillah, kejadian yang berlaku ada hikmahnya yang tersendiri bang" kata Zul padaku di madrasah yang berdekatan dengan tempat aku bekerja. "Kalau kaki ni ada lagi bang, mungkin sampai sekarang saya tidak menjadi tetamu Allah" kata Zul sambil mengesat air mata keinsafan. Zul sekarang ni membantu ibunya menjual goreng pisang di gerai berhampiran dengan balai bomba tempat aku bekerja. Yang bagusnya si Zul ni akan jadi tukang azan bila masuk waktu solat.

Aku kasihkan Zul seperti adik aku sendiri. Kadang-kala aku menitiskan air mata bila melihat Zul terpaksa menghempaskan punggungnya untuk solat. Cuba bayangkan bagaimana sesorang yang berdiri dengan sebelah kaki terpaksa solat dengan duduk, dah tentulah dia terpaksa menghempaskan punggungnya ke lantai. Sambil menyebut perkataan Allah (disebabkan sakitnya terhempas) dia tersenyum memandang aku jika aku menjadi imam di madrasah tersebut.

Pengajaran:-
Ada orang yang tersedar bila Allah swt mengambil semula haknya, tetapi sebaliknya ada orang yang masih tak sedar bila Allah belum lagi mengambil haknya (kita sangka kita akan sempurna sepanjang hayat). Semasa hidup kita tak sedar tanggungjawab kita terhadap Allah dan Nabinya, tetapi apabila terbuka hijab antara kita dan malaikat Izrail barulah kita nak menyesal.

Ya Allah, kau jadikan aku manusia yang mensyukuri nikmat yang kau berikan.


Sudah lama aku tak kesana. Bagaimana dengan Zul agaknya? Aku doakan agar Allah sentiasa merahmati dan memberkati kehidupannya dunia dan akhirat.

No comments: