Wednesday, November 19, 2008

RUKUN2 SOLAT

Rasulullah s.a.w. bersabda “Solatlah sepertimana kamu melihat aku bersolat”.

Kali nie, saje aku post perkara yang selalunya macam kita ingat walaupun dasarnya kerapkali kita lupa. Bab rukun solat ni, kalau ada orang tanyer, kelam kabut juga nak menyebutnya satu persatu. Aku teringat masa umur aku sekitar 18 tahun nak interview dgn salah sebuah syarikat yg terkemuka di tanah air. Salah seorang penemuduga tu ... tanyer aku bab solat. "Bagitau saya rukun sembahyang ada berapa?". Aku menjawab selamba aje "13 tuan". "Nyatakan satu persatu". Hah ! bab yang nie la aku mengelabus ..... berpeluh sakan. Habis yang sunat pun aku bedal. Main tabur aje. Kira2 lebih pulak daripada 13 .... Hehehe ... Tapi tu dulu. Sekarang Alhamdulillah .... hafal dan diamalkan.

So dalam post ni .... aku nak kongsi2 dengan semua pembaca.Semua perkara-perkara ini aku petik daripada kitab Fikah Mazhab Syafie Jilid I - Bab Bersuci dan SolatKita tengok dulu pengertian Rukun. Rukun tu apa ? Ada rukun negara, rukun tetangga pun ada.Rukun ni ialah juzuk (bahagian) asasi daripada sesuatu benda, seperti dinding yang merupakan salah satu daripada asasi sesebuah bilik. Manakala untuk juzuk2 sembahyang ialah rukun2nya seperti rukuk, sujud dll. Sembahyang tidak akan berlaku dan tidak sah kecuali semua bahagian-bahagian sembahyang telah sempurna dan dilakukan secara tertib sebagaimana ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w. yang diajarkan oleh Malaikat Jibrail a.s.

Ok ... kita mulakan dengan rukun yg pertama

1. NIAT - Niat ialah qasad melakukan sesuatu yg disertai diawal perbuatannya. Tempatnya di dalam hati.Dalilnya: Sabda Nabi s.a.w. "Sesungguhnya amalan itu adalah dengan niat. (Bukhari: 1 dan Muslim:1907).Niat ni mesti disertakan dengan takbiratul ihram, di mana ketika melafazkan takbiratul ihram, hatinya dalam keadaan sedar dan tertumpu kepada qasad untuk melakukan sembahyang, disamping ingat akan jenis dan fardhu sembahyang yang hendak didirikan. Dan tidak disyaratkan menyebutnya dengan lidah.



No comments: