Monday, August 11, 2008

CAHAYA DI PADANG MASYAR

Assalamualaikum...wbt ... para pembaca yg dirahmati Allah.

Semalam, semasa dalam perjalanan pulang ke rumah dan menjadi kebiasaannya jam 6:30 ptg aku akan buka siaran radio kegemaranku (89.6 Mhz -Perak FM). Inilah masanya aku dapat meluangkan masa utk mendengar ceramah2 agama yang telah dirakam dan dipendengarkan semula. Aku tak ingat ust yg memberi ceramah semalam tapi masih lagi kisah yg berkait dgn peristiwa Israk Mikraj yang ada kaitannya dengan bab sembahyang.

Kata ust tersebut ....esok ... esok masa kita akan dihisab .... keadaannya berada dalam kegelapan. Kelam kabut .... confius .... bengong ... dan macam2 lagi. Pada masa inilah segala amal ibadat yg kita lakukan di dunia akan mula menyinar dengan cahaya. Semakin byk amal ibadat yg kita lakukan semakin teranglah cahaya tersebut. Org2 yg kat sebelah kita tak boleh tumbang cahaya org lain (bukan cam lampu suluh ... org lain boleh nampak cahaya). Ini lain ... masanya lain .... Jadi kita kena cas bateri kita kuat2 kat dunia ni, supaya kat sana kita akan dapat cahaya.

Habis aje ceramah tu saya dok terfikir, iyer ke jadi camtu ? Bukan terang ke masa tu .... masa kita nak dihisab (iyer la ... kita dok fikir cam sekarang ni ... ada matahari ... ada bulan ... kurang2 pun kita rasa cam lampu kat rumah kita kot ... ) . Fikir dok fikir ... akhirnya saya temu dengan jawapannya. Sahal bin Saad menceritakan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda; "Berilah berita gembira kepada mereka yang selalu pergi ke masjid di waktu malam yang gelap kerana mereka akan mendapat cahaya yang sempurna di hari Hisab nanti." MasyaAllah .... benarlah kata2 dari kekasihMu Ya Allah.

Ini bukan perkara main2. Ini bukan soalan malas atau rajin. Ini soal tanggungjawab kita sebagai hamba Allah (cewahhhh masa menderma elok aje tulis nama hamba Allah. "Bang ... ni kat kertas resit derma nak bubuh nama apa bang?". "Kau tulis aje "Hamba Allah", bukan main lagi kita dengan bangganya mengatakan kita ni hamba Allah. Nak tahu makna hamba Allah, InsyaAllah lain kali akan diterangkan). Malu la skit .... mengaku dimulut bukan dihati ....

Berbalik semula .... daripada hadith ini, seseorang yang selalu ke masjid diwaktu yg gelap (samada waktu Maghrib, Isyak dan Subuh) akan memperolehi satu cahaya yang lebih terang daripada cahaya matahari walhal org yg lain berada dalam kebingungan. Cuba kita bayangkan malam pertama kita di alam kubur. Mak ehhhh ... gelap bukan main lagi kan ? Itu ikut hukum akal memanglah. Hukum Allah ? Hanya mereka yg sudah ada pengalaman sahaja yang akan merasainya.

Pada hari hisab lak, Allah akan bertanya kepada malaikat di mana jiran2 Allah, lalu para Malaikat menjawab bahawa jiran2 Allah ialah org2 yg selalu pergi ke Masjid. Dah la kat dunia jadi tetamu Allah, kat akhirat jadi jiran Allah pulak. Ruginyer klu kita yg menolak keuntungan ini (hanya manusia yg bodoh sahaja akan melepaskan peluang ini). Jadi ingatlah sementara Allah beri peluang ... kita fikir sendiri.

Kita mohon Allah memberi taufik hidayat semoga kita dirahmati dan diberkati sepanjang kehidupan kita didunia. Amin.

No comments: