Friday, August 22, 2008

DUNIA YANG MELALAIKAN

Assalamualaikum...wbt dan salam sejahtera

Allahhuakbar ... dalam sedar tak sedar dah nak masuk Ramadhan dah. Sekejap aje masa berlalu, Rejab .. Syaban dan sekarang dah nak masuk Ramadhan (kebetulan posting ni aku edit pada 21 Syaban 1429H). Dalam sedar atau tidak sedar juga tarikh untuk kita bertemu dengan Allah s.w.t. juga semakin hampir. Banyak mana lah amal ibadat kita untuk kita bawa bertemu dengan Pencipta kita ? Agak-agaknye banyak tak ? Hehehe ... Aku ? Aku akui ... aku ni tak banyak mana yang aku korbankan untuk agama Allah nie. teringat aku dengan lagu Iktiraf (Raihan) "Wahai Tuhan, ku tak layak ke SyurgaMU, namun tak pula aku sanggup ke NerakaMu, ampunkan dosaku terima la taubatku, sesungguhnya Engkaula pengampun dosa2 besar".

Dari ust2 yang aku belajar memberi tahu bahawa soalan pertama yang akan ditanya oleh Allah di padang Mashyar nanti ialah tentang solat. Bagaimana dengan solat yang kita kerjakan di dunia ini ?
Pertama :- adakah solat yang kita lakukan seperti mana yang dilakukan oleh Nabi s.a.w ?
Kedua :- adakah solat yang kita kerjakan bersendirian atau berjemaah seperti mana yang dituntut dalam agama ?
Ketiga :- adakah solat yang kita lakukan di awal waktu atau sebaliknya ?
Keempat :- adakah solat dilaksanakan di mana tempat di azankan ?

Jawapan pertama sila ke sini

Jawapan kedua
Abu Hurairah r.a. menceritakan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, "Daku ingin supaya dapat kusuruh budak-budak untuk mengumpul kayu api banyak-banyak untukku dan kemudian akan kupergi dari rumah ke rumah orang2 yang solat di rumah masing2 tanpa sesuatu uzur dan membakarnya."

Bayangkanlah bagaimana Rasululluh s.a.w yang amat kasih serta sayang kepada umatnya dan sangat berdukacita bila kita berada dalam kesusahan merasakan kemarahan hingga Rasulullah s.a.w bersedia untuk membakar rumah-rumah org yg bersolat dirumah masing2. Adakah kita ingin mencabar Rasulullah setelah kita tahu baginda Rasulullah s.a.w. sudah tiada (secara fizikalnya). Memanglah kita menafikan kecintaan kita kepada Rasulullah s.a.w. kerana dengan sengaja kita meninggalkan sunah baginda.

Salah satu kelebihan solat berjemaah tetapi ramai di antara kita rugi seruginya;
Anas bin Malik r.a. menceritakan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda, "Seseorg yg selalu solat dengan berjemaah selama 40 hari tanpa ketinggalan takbir yg pertama mendapat dua jaminan iaitu dia tidak akan dimasukkan ke dalam Neraka dan bebas drpd sifat munafik".

Kan kita tahu bahawa kelebihan solat berjemaah ni 27 kali ganda, tetapi mengapa ramai di antara yang tidak berusaha untuk mendapatkannya ??? Pelik kan !!!

Jawapan ketiga
Rasulullah s.a.w. adalah diberitakan sebagai bersabda. "Segerakan solat apabila cuaca mendung (agar jangan anda tersilap dan terlepas waktunya yang bertul) kerana meninggalkan solat menjadi kafir."

Ali r.a. melapurkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda, "Jangan melengah-lengahkan 3 perkara:
1. solat - apabila telah masuk waktunya;
2. perkebumian mayat - apabila jenazah sudah siap dan
3. perkahwinan seorg wanita bujangan - apabila jodohnya sudah didapati."

Jawapan keempat
Abdullah bin Masúd r.a. menceritakan bahawa beliau dengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "Masjid2 adalah rumah Allah dan org2 yg pergike Masjid adalah tetamuNya. Apabila semua org melayani tetamu2nya dgn baik, mengapa pula Allah tidak akan bermurah hati pada tetamuNya?'.

Abu Saíd Al-Khudri r.a. menceritkana bahawa beliau mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda, "Allah mengasihi org yg sentiasa berdamping dengan Masjid".

Utk peringatan diriku yg sentiasa lalai daripada mengingati Allah ......

Wallahualam ...

No comments: