Tuesday, August 12, 2008

JANJI

Janji. Pernahkah kita berjanji dalam kehidupan seharian kita ? Takkanlah tak pernah .... Orang yg tak berjanji ni adalah orang yg tidak berani, tidak bertanggungjawab ... Entah mengapa la hari ni aku nak menulis citer pasal janji.

Dalam hidup ni, semua manusia pernah berjanji, tunaikan janji ataupun memungkiri janji. Alah ... janji nak sehidup semati (masa bercinta dulu, dah kawin sepak terajang lak ... hehehe), janji ibu bapa untuk menjaga anak dgn sebaiknya2 (amanah tu), janji anak dgn ibu bapa (nak jaga mereka seperti mana mereka jaga kita dulu ... dulu) nak jadi anak yang soleh, taat pada perintah Allah. Macam-macam sebenarnya, belum lagi cerita mengenai janji rakyat pada negara, janji pekerja pada majikan dan sebaliknya. Perghhhhh ... macam2 janji ... dalam filem pun ada janji ... JANJI DIANA, janji jugak tu.

Bagaimana perasaan kita bila kita berjanji? Camner lak perasaan kita apabila berjaya mengotakan janji, apa yang kita rasa jika org lain yang berjanji dgn kita tak tepati dan apakah pula yang kita rasa apabila kita pulak yang gagal mengotakan janji?

Orang sekarang ni dah mula tak percaya pada janji sebabnya janji sentiasa dikhianati. Janji miting mula jam 9:00 pagi ... tu dia jam 9:30 masih terhegeh2. Masa kita dating aje dulu2 kita tepati. Awek suruh datang esok jam 8:00 mlm .... kita dah sampai mlm ni. Klu esok gaji kuar, hari ni kita dah tunggu kat depan bank nak p jolok duit (ader ke tahap camni ?) Saya sendiri pun mengalaminya sendiri. Anda?

Mengikut Kamus Dewas Bahasa dan Pustaka, Edisi Keempat, .... cewahhh siap buka kamus lagi tu ..... janji bermaksud kesediaan untuk berbuat atau memberi sesuatu. Kalau dilihat kat sini ia membawa maksud bahawa ia bukannyer berat sangat atau sesuatu yg dikira sebagai bebanan, tapi pepatah melayu berkata "kalau lembu dipegang pada talinya, manusia dipegang pada janjinya"" so kalau manusia yang tidak mengotakan janji lebih teruk dari L*^#U betul tak ? Tak keterlaluan la klu itu yg saya katakan.

Dalam hati ni terasa bengkak sangat klu ada yang memungkiri janji. Puas membuat temu janji, sampai harinya, orang yang berjanji entah ke mana, senyap tanpa berita, mulalah kita pening kepala. Cam tu jugak kalau ada yg berhutang ... kata nak bayar bulan ni .... bila tanyer ...kata duit tak der ... bulan depan boleh ? Bulan punyer bulan ... masuk tahun .... sampai dah kawin ... beranak pinak ... hutang tak abis berbayar.

Ini semua asam garam kehidupan, baik kehidupan dunia atau akhirat menjadikan kita lebih matang dan tahu membeza serta mengkategorikan manusia, kawan atau lawan, boleh dipercayai atau pendusta. Dalam mendidik dan mengajar kita erti dewasa bukan saja pada angka usia yang bertambah tapi usia sudah berdekad banyaknya tetapi perangai mengalahkan budak-budak. Betul atau tidak?

Fikir2 la sesama yer ....

Itu janji dengan manusia, bagaimana janji kita dengan Allah ? Apa janji kita sebelum dilahirkan ke dunia ? Bukan kah kita mengakui bahawa Allah itu tuhan kita ? Bukan kah kita berjanji akan mentaati perintah Allah dan mengikuti sunah yang ditinggalkan oleh Rasulullah s.a.w.? Bagaimana perasaan kita bila janji org kpd kita tidak ditunaikan .... begitu jugalah janji kita dengan Allah ... lebih byk yg tidak ditunaikan berbanding yg kita tunaikan. Adakah Allah marah pada kita ? Sesungguhnya Allah itu maha pemurah lagi maha penyayang..... Sesungguhnya memohon ampun dengan Allah lebih mudah berbanding memohon ampun sesama manusia.

Peringatan utk diriku yg pelupa:- Jika masuk waktu solat jgn ditangguh2 kerana ia merupakan janji kita dengan Allah untuk menyegerakan tanggungjawab kita sebagai hamba Allah. Klu dengan Allah pun kita lambat2kan dengan manusia lagi lah ......

Ciri2 org munafik yang ustaz ajar ...bila dia berjanji dia mungkiri .... bila diberi amanah dia khianati ... bila bercakap dia berdusta.........

No comments: