Thursday, August 28, 2008

PERISTIWA DI SEBALIK SOLAT

Alhamdulillah, aku panjatkan kesyukuran kpd Allah swt yg telah menjadikan aku seorang manusia di dalam umat Nabi Muhammad s.a.w. dan org yg beriman.

Haiiii ... sekejap aje masa berlalu ... baru rasanya nak belajar posa di bln Rejab ... dah masuk Syaban ... posa sunat Isnin Khamis ... ni dah nak masuk bln Ramadan. Begitu pantas masa berlalu tanpa disedari. Tetapi yakinlah bahawa tarikh kita diperlihatkan Allah swt kpd malaikat Maut semakin hampir. Entah esok entah lusa ... wallahualam. Dalam persiapan kita nak menyambut bulan kerahmatan ini, terkenang aku satu kisah yg berlaku 2... 3 tahun lepas.

Kebetulan berhujung minggu aku mengambil peluang utk cuti di kg. Kebiasaannya aku akan berjemah dgn org tua ku di Masjid klebang Besar, Melaka. Pada hari tu, abahku berada di saf pertama dan aku berada di saf kedua dan berada agak jauh sedikit drpd abahku (perbezaan jarak lebih kurang 2 org jemaah disebelah kanan aku). Memang kebiasaan org di sini akan bersalaman org bersebelahan, dpn dan belakang sesudah memberi salam (maksudnya 2 kali bersalaman dan salam sekali lagi bila dah selesai doa). Abahku yg berada dihadapan menoleh kebelakang dan bersalaman dgn makmum di saf yg aku berada. Lalu dihulurkan tangannya kpdku dan pd masa itu aku duduk dlm keadaan tahayat akhir maka aku tak dapat mencium tgn abah. Klu pd masa itu aku tarik sedikit tgn abah baru aku dpt cium tgnnya tetapi tgn abah akan terasa sakit (kerana ditarik). So aku fikir ... takper lah .. nanti sakit pulak dia. Saf duduk rapat2 jadi aku pun terhimpit ketika itu.

Kemudian citer ni abis kat situ. Aku tak ambil pusing sgt dgn peristiwa ini.

Sekali lagi aku balik ke kg selepas sebulan dari kejadian ini dan niat utk ziarah kwn. Bagus orgnya dlm usaha menghidupkan suasana agama. Aktif sungguh. Aku namakan dia sbgi Ust Ali. So aku kesana ditemani dgn sahabat yg lain. Selepas bertanya khabar dan usaha agama, aku ditanyanya. "Ente ingat lagi tak kejadian bulan lepas yg ente x cium tgn abah ente?". "Ye, ana ingat, knp ust" kata ku. "Rugi benar seorg anak x cium tgn ibubapa" katanya. "Masa tu ust ... ana terhimpit lagipun klu ana tarik tgn abah ana ... mungkin dia sakit" kataku membela diri (hehehe ... bela diri kunun). "Sepatutnya waktu ibubapa kita ada la kita kena selalu peluk cium mereka. Ente tgk ana ni, ibubapa ana sudah tiada, ana terasa rugi tidak dapat peluk cium mereka, ana mohon kpd Allah ... jika terdapat pahala di atas amalan yg ana kerjakan sepanjang kehidupan didunia ini, ana sedekahkan kpd keduanya ... dan klu tiada ... ana pohon agar dosa2 mereka ana yg tanggung" balas Ust Ali.

Mendengar kata2 Ust Ali itu, terasa nak runtuh jantung ku. Ya Allah ... kau rahmati la kedua ibu bapaku ..... kau peliharalah keduanya sebagaimana mereka telah memelihara aku dari kecil hingga dewasa. Aku ucapkan terima kasih kpd Ust Ali krn mengingatkan aku, lantas aku pulang dan peluk keduanya. Mama dan abahku terasa len macam aje. "Hei .. knp ni ? Semacam aje" kata mama ku. "Tak de pe ma ... cuma rindu sesgt kat mama dan abah." aku cuba berdalih. Semenjak dari itu setiap kali aku balik kg aku akan peluk cium mereka sepuasnya dan aku doakan mereka. Aku juga bermohon kpd Allah sekiranya diterima doa daripada anak yg soleh ... aku sedekahkan semua pahalaku kpd mereka dan aku tanggung dosa2 mereka.

Dari anakmu


Kata Abdullah ibn Masúd r.a. Äda sekali kutanya Rasulullah s.a.w. 'amalan (manusia) yg manakah yg paling diredai Allah s.w.t?". Jawab Baginda s.a.w , "Solat". Kemudian kutanya, "Yang mana pula selepas itu (mengikut susunan keredhaan)?" jawab Baginda s.a.w., "Menghormati dua org ibubapa. "Kutanya lagi , "Selepasnya Ya Rasulullah apa lagi?". Jawab baginda "Jihad".

No comments: