Sunday, September 14, 2008

ORANG YANG DOANYA TIDAK DITOLAK

Di dalam keberkatan bulan Ramadan ini, aku panjatkan kesyukuran kepada Allah kerana dilimpahi dengan penuh kenikmatan hidup. Aku sedar masanya aku bertemu dengan Khaliqku semakin hampir. Setiap detik mengurangkan kehidupan di dunia dan semakin hampir ke alam kubur. Takut tu memang la takut .... tapi persiapannya untuk ke sana tu apa dan bagaimana. Ibarat orang berdagang .... kena ada ilmu .... kena ada bekal ... kena ada semangat dan sebagainya sebagai bekalan. Persoalannya berapa banyakkah bekalan yang dibawa ?

Hahhhh ... nak story skit kat sini.
Suatu hari Abu Hurairah r.a. meriwayatkan sebuat hadith daripada junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. yang mana sabda baginda: "Terdapat 3 orang yang mana doa-doa mereka tidak ditolak; orang yang berpuasa sehingga dia berbuka; seorang pemerintah yang adil dan doa daripada orang2 yang dizalimi kerana doanya diangkat melebihi awan dan melaluinya terbuka pintu2 langit, dan Allah berfirman: "Daku bersumpah demi kemuliaanKu, sesungguhnya Daku pasti akan membantu kamu walaupun pada suatu masa nanti."

Dalam bulan ini, doa2 mereka yag berpuasa akan diterima oleh Allah. Cuba kita cari waktu2 nya afdal. Hahhhh .... masa nak berbuka dan masa nak sahur. Itulah masanya yag terbaik. Dalam bulan inilah sepatutnya kita lebih tawaduk kpd Allah. Seringkali kita ni ... terlupa tujuan kita dihantar ke dunia. Allah berfirman; "Tidak aku jadikan jin dan manusia semata2 utk beribadat kepada". Kadang kala diri sendiri pun lalai mengingat Allah. Betapa ruginya diri kita nie.

Belum tentu thn depan dapat merayakan Ramadhan lagi ....

No comments: